Warto wiedzieć...



Coś słodkiego dla alergika

Data: 20.05.2014    Autor: przyjaznaslodycz

Rodzice dzieci cierpiących na alergie lub nietolerancje pokarmowe często muszą wyłączać z diety swoich pociech najpopularniejsze produkty – mąkę pszenną, jajka, mleko krowie, kakao. Wielu z nich przekonuje jednak, że opracowanie przyjaznego jadłospisu jest coraz łatwiejsze, a dzieci mogą jeść nie tylko zdrowo, ale i smacznie. Nie muszą więc rezygnować z tego, co lubią najbardziej, a dotyczy to także słodyczy i deserów.

O alergii pokarmowej mówimy, gdy organizm reaguje niekorzystnie na któryś ze składników diety. Mogą to być owoce, orzechy, jajka, mleko. Spożywanie składnika może objawiać się wysypką, łzawieniem oczu, swędzeniem gardła i skóry, a w poważniejszych przypadkach także mdłościami, problemami z oddychaniem, obrzękami. Alergie z wiekiem mają szansę minąć, w przeciwieństwie do nietolerancji pokarmowych, których skutki można jedynie łagodzić, m.in. odpowiednią dietą. Nietolerancja pokarmowa jest związana z zaburzeniami procesów trawienia, np. laktozy, glutenu czy fruktozy. Może być jednym z objawów choroby trzewnej, tzw. celiakii. Tu także konieczna jest odpowiednia dieta, z której eliminuje się produkty powodujące problemy.

Do niedawna wykluczenie z jadłospisu nabiału, jajek, mąki pszennej skazywało na niezbyt urozmaicone menu. Dziś w sklepach dostępnych jest coraz więcej przyjaznych zamienników, dzięki którym osoby cierpiące na alergie, nietolerancję, czy celiakię mogą jeść smacznie, zdrowo, a ich dieta jest nie mniej różnorodna niż u osób bez problemów pokarmowych. Powstaje też coraz więcej blogów, na których mamy i miłośniczki przyjaznej kuchni dzielą się swoimi pomysłami na gotowanie i pieczenie bez produktów, które do tej pory wydawały się do tego niezbędne. Na blogach nie brakuje także słodkości i deserów. Bezglutenowe, wegańskie, bez kakao, jajek i cukru – jak je przygotować, by były słodkie i apetyczne?

Co na deser mogą zjeść alergicy i osoby cierpiące na nietolerancję pokarmową? Odpowiedź jest prosta – wszystko, co nie zawiera produktów, które powodują u nich problemy z trawieniem. Jak jednak zrobić ciasto i kremy bez mleka, mąki i jajek? Jak upiec czekoladowe ciastka bez kakao i czekolady? Sposobów jest mnóstwo. Mąkę pszenną można zastąpić mąką kukurydzianą, jaglaną, orkiszową (dostępna jest także w wersji bezglutenowej). Mleko krowie można zamienić na mleko migdałowe, ryżowe, owsiane, sojowe, jaglane. Mleko migdałowe można samodzielnie przygotować w domu. Do pieczenia nadadzą się także płatki jaglane lub kukurydziane. Cukier z kolei warto zamienić na syrop z agawy lub karob (proszek z karobu jest dobrym zamiennikiem dla kakao). To tylko kilka z wielu przykładów. Blogerki opowiadają także o innych produktach, które można wykorzystać w kuchni, np. bezglutenowym proszku do pieczenia, mące z tapioki, mące z uprażonej kaszy gryczanej (można zrobić ją samodzielnie), skrobi Kuzu, etc. Dzięki ich poradom łatwiej poradzić sobie z nowymi produktami i łączyć je ze sobą we właściwych proporcjach.

Ciasta, ciasteczka, muffiny, gofry, batoniki, pralinki, lody, torty – wszystko da się przygotować w wersji bez glutenu i laktozy. Zyskuje się nie tylko „coś słodkiego”, ale i wartościową przekąskę, która może stać się uzupełnieniem całodziennego menu.

Ciekawe przepisy można znaleźć na:
http://www.mamaalergikagotuje.pl/
http://www.smakolykialergika.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty