Warto wiedzieć...



Czas na hummus!

Data: 23.01.2015    Autor: przyjaznaslodycz

Gotowana ciecierzyca, czosnek, pasta sezamowa (tahini), sok z cytryny, oliwa, odrobina soli i pieprzu – tyle wystarczy, żeby przyrządzić pyszny i zdrowy hummus. Od wieków zajadają się nim na Bliskim Wschodzie. Dziś coraz częściej ląduje także na naszych stołach. Oto kilka powodów, dla których warto przekonać się do tego smakołyku.

Legendy dotyczące pochodzenia hummusu mówią, że przepis wymyślił słynny wódz i polityk, Saladyn w trakcie jednej z wypraw krzyżowych. Pasta z ciecierzycy miała wzmacniać żołnierzy, dodając im sił do walki. Źródła nie potwierdzają tej anegdoty (choć także jej nie zaprzeczają). Wiadomo na pewno, że składniki, z których wyrabia się hummus wykorzystywane były w kuchni bliskowschodniej od kilku tysięcy lat. Pierwszy spisany przepis na pastę pochodzi z XIII w. – został opublikowany w książce kucharskiej wydanej w Kairze. Dziś hummus ma wiele odmian, a do podstawowych składników można dodawać różne rodzaje przypraw, ocet (zamiast soku z cytryny), orzechy, awokado, bataty, chili, olej kokosowy, a nawet swojską marchewkę. W USA i w Europie podbija kuchnię i… biznes. W Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 90. zyski ze sprzedaży hummusu wynosiły ok. 5 mln dolarów. W tej chwili ich wartość wzrosła do przeszło 530 mln dolarów!

Dlaczego hummus staje się hitem pod każdą szerokością geograficzną? Powodów jest kilka. Pierwszy, banalny – jest smaczny i ma uniwersalne zastosowanie. Można go jeść po prostu z pitą lub kawałkiem pieczywa, ale może być również świetnym dodatkiem do mięs, warzyw, kanapek, dań na ciepło i na zimno. Po drugie, łatwo go przygotować. Wystarczy wszystkie składniki wrzucić do miksera i gotowe. Pastę można przechowywać w lodówce do trzech dni. Po trzecie, hummus ma mnóstwo wartościowych składników i bardzo korzystnie wpływa na zdrowie. Ciecierzyca jest bogata m.in. w żelazo, kwas foliowy, wit. C i B6 (znakomite zestawienie szczególnie dla tych, którzy walczą z anemią lub dla osób, które postanowiły zrezygnować z jedzenia mięsa). W sezamie z kolei znajdziemy m.in. ważny aminokwas, metioninę, magnez, wapń, wit. A oraz E. Połączenie wszystkich składników powoduje, że hummus jest nie tylko sycący, ale także zawiera cenne proteiny pomagające utrzymać na wodzy apetyt i przyczyniające się do tego, że łatwiej dbać nam o dietę. Do tego obniża poziom cholesterolu, pomaga regulować poziom cukru we krwi. Kto ma ochotę się skusić i spróbować?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty