Warto wiedzieć...



Jarmuż – jeść, czy nie jeść?

Data: 28.07.2014    Autor: przyjaznaslodycz

Witamina K, C, karoten, luteina, do tego żelazo, magnez, miedź, wapń i przeciwutleniacze – gdzie można to wszystko znaleźć? W jarmużu, który triumfalnie powraca na polskie stoły po wielu latach nieobecności. Zielone warzywo z rodziny kapustowatych to hit dla wszystkich, którzy dbają o zrównoważoną dietę i lubią wzbogacać menu o nowe i wartościowe składniki.

Dawno, dawno temu jarmuż był jednym z podstawowych składników diety w Europie. Ceniono go za korzystny wpływ na organizm, łatwość w uprawie i dostępność. Z czasem jego popularność zaczęła maleć, a jeszcze kilkanaście lat temu uznawano jarmuż za warzywo niewarte uwagi. Jarmużowe liście częściej można było spotkać w kwiaciarniach, gdzie używano ich do ozdabiania bukietów niż na straganach z warzywami. Wraz ze wzrostem popularności m.in. diety wegańskiej i wegetariańskiej, jarmuż zaczęto odkrywać na nowo.

Sezon jarmużowy zaczyna się jesienią. To czas, kiedy dostać można coraz mniej świeżych warzyw. Jarmuż doskonale wzbogaca więc jesienną i zimową dietę, kiedy witaminy i mikroelementy są szczególnie potrzebne. Liście jarmużu można jeść w każdej postaci – na surowo, ugotowane, uduszone, podsmażone. W Afryce jarmuż często gotuje się w mleku kokosowym z dodatkiem orzeszków ziemnych. Ale równie dobrze można ugotować go na parze, udusić z mięsem, dodać do sałatki lub zmiksować, np. z ogórkiem i pomidorem w energetyzujący koktajl. Dobrze będzie komponował się także m.in. ze szpinakiem, czosnkiem, cebulą, ostrzejszymi serami, szczypiorkiem, burakami. Na wielu blogach można znaleźć również przepisy na pesto czy chipsy oraz słodkie koktajle z dodatkiem mleka kokosowego, bananów, gruszek i jabłek.

Jarmuż nazywany bywa „nową” lub „wegetariańską wołowiną”, ze względu na dużą zawartość żelaza. Poza tym pomaga utrzymywać w równowadze poziom cholesterolu, działa przeciwzapalnie, zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory i wpływa korzystnie na stan włosów oraz paznokci. Jak ze wszystkim, co dobre, także z jarmużem nie powinno się przesadzać. Zwłaszcza, jeśli ma się kłopoty z nerkami – liście jarmużu zawierają szczawiany (powyżej 10 mg na 100g produktu). Uważać muszą także ci, którzy przyjmują leki przeciwzakrzepowe (ze względu na dużą zawartość witaminy K). Jeśli nie jesteście pewni, ile jarmużu jeść, by było to z korzyścią dla zdrowia, najlepiej wszystko skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty