Warto wiedzieć...



Jesień i zima z awokado

Data: 30.01.2015    Autor: przyjaznaslodycz

Awokado to owocowy paradoks. Z jednej strony ma sporo z kalorii, ale z drugiej sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki. Jest dość tłuste, ale z powodzeniem może zastąpić masło i pomóc w obniżeniu złego cholesterolu. Niewiele w nim cukru, ale znakomicie sprawdza się w deserach. Dlaczego jeszcze warto je mieć zawsze pod ręką?

Choć awokado uprawiane jest w klimacie tropikalnym, u nas najlepiej sprawdza się jesienią i zimą. To okres, kiedy świeżych warzyw i owoców jest coraz mniej. Awokado potrafi wiele z nich zastąpić. Kształtem przypomina gruszkę. Dojrzały owoc ma kolor zielony lub ciemnozielony (niektóre odmiany mają kolor ciemnofioletowy). Wybierając awokado warto sprawdzić, czy jest sprężyste – pod naciskiem palców powinny powstawać delikatne wgłębienia. Zbyt twarde będzie pozbawione smaku, zbyt miękkie może być przejrzałe w środku. Na skórce nie powinny znajdować się żadne przebarwienia. Jeśli zdarzy Wam się kupić niedojrzały owoc, wystarczy położyć go na dwa – trzy dni w ciepłym miejscu lub, jak radzą niektórzy, włożyć do papierowej torebki, odstawić na dzień – dwa i będzie gotowy do zjedzenia.

Awokado to mały tłuścioszek. Średniej wielkości owoc to aż 400 kcal! Ale aż 80% tych kalorii pochodzi z przyjaznych tłuszczów (jednonasyceniowych oraz OMEGA-3), które pomagają podnieść poziom tzw. dobrego cholesterolu i obniżyć poziom złego cholesterolu oraz wspomagają przyswajanie innych cennych składników, np. witamin. Jest więc zdrowe dla serca, wątroby, żołądka i w diecie może być zamiennikiem masła. Awokado mogą jeść osoby z miażdżycą, chorobami krążenia oraz nadciśnieniem. Co jeszcze kryje ten owoc? Poza tłuszczami, zawiera także moc witamin – witaminy z grupy B, wit. C, E, A. Do tego kwas foliowy, selen, cynk, potas, żelazo i wapń. Z niektórych badań, m.in. Nutrition Impact w Battle Creek w Minnesocie oraz z Nutrition Science Solutions w Wimberley w Teksasie wynika, że osoby, które regularnie jedzą awokado są szczuplejsze i łatwiej zachować im ładną sylwetkę. Częściej niż inni jedzą warzywa i dbają o zrównoważony styl życia.

Awokado świetnie sprawdza się w bardzo różnych potrawach – słonych, słodkich, na kanapkach i w sałatkach. Pokrojone można serwować na kromkach chleba z sokiem z cytryny i koperkiem, łososiem i innymi dodatkami. Awokado jest również składnikiem pasty guacamole, a niektórzy przygotowują z niego hummus, dodając do tahini zamiast ciecierzycy. Dojrzałe owoce, dzięki swojej konsystencji świetnie zagęszczają także smoothie z cytrusów lub ogórków. Awokado można serwować na ciepło – jako składnik zup, sosów, farsz do pierogów. W ciastach zastępuje tłuszcze. W Internecie można znaleźć przepisy na serniki z awokado, tarty, babki i babeczki. Warto po prostu sięgnąć po awokado i sprawdzić, w którym z tych wydań smakuje nam najlepiej.

Odpowiedz na „KassieAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

  1. Data: 08.07.2016 :   Autor: Kassie

    Odpowiedz

    Do youve got a spam concern on this site; I also am a blogger, and I was asking yourself your scenario; we now have created some great methods and were searching to swap options with other people, be positive to blast me an e-mail if indtrestee.

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty