Warto wiedzieć...



Królowa kasz

Data: 29.04.2014    Autor: przyjaznaslodycz

Kasza jaglana nazywana jest królową kasz. Otrzymywana z prosa jest bogata w witaminy, minerały, a co najważniejsze nie zawiera glutenu. Dzięki temu mogą ją jeść także alergicy, chorzy na celiakię i osoby będące na diecie. Lekkostrawna i łatwa w przygotowaniu świetnie nadaje się do dań słonych i słodkich. Jak wykorzystać ją w codziennym menu?

Polacy uwielbiają kasze, a na naszych stołach od lat goszczą kasza gryczana, manna, jęczmienna, czy kuskus. Kasza jaglana, choć stosowano ją w tradycyjnej polskiej kuchni ostatnio była trochę zapomniana. Powróciła na stoły wraz z modą na wegetarianizm, weganizm i zdrową kuchnię. Okazało się, że pomysły na to, jak ją wykorzystać daleko wykraczają poza standardowy dodatek do obiadowego kotleta i sałaty. Kasza jaglana znakomicie bowiem sprawdza się w koktajlach, budyniach i słodkościach.

Dlaczego warto po nią sięgnąć? Maleńkie, żółte kuleczki są niezwykle bogate w żelazo, miedź, witaminy z grupy B, cynk. Zawiera także niezwykle cenną, a rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, która ma pozytywny wpływ na stawy, włosy i paznokcie. Dzięki skrobi, której zawartość w kaszy jaglanej wynosi aż 65%, dodaje energii, a przy tym nie obciąża żołądka i układu trawiennego. Nie zawiera glutenu i jako jedyna kasza ma działanie zasadotwórcze. Do swojej diety mogą ją włączyć więc osoby chorujące na wątrobę, trzustkę i mający kłopot z żołądkiem. Świetnie sprawdza się także jako element diety dla dzieci.

Kaszę jaglaną kupujemy w formie suchej. Zanim użyjemy jej w jakimkolwiek przepisie trzeba ją ugotować. Przed wrzuceniem do garnka warto ją na chwilę namoczyć i przepłukać pod bieżącą wodą. Szklankę kaszy wrzucamy do wrzącej i osolonej wody w proporcji 1:2 lub 1:3, jeśli chcemy, by była odrobinę rzadsza. Do kaszy można dodać masła, mleka lub słodkiej śmietanki, jeśli ma być bardziej kremowa, a nasza dieta na to pozwala. Kaszę trzeba gotować ok. 20 minut (musi wchłonąć wodę i zmięknąć).

Ugotowaną kaszę można jeść na ciepło, np. z mięsem lub warzywami. Jeśli przygotujemy ją na śniadanie warto dodać do niej świeże lub suszone owoce. Wówczas będzie ciekawą alternatywą dla owsianki i kaszy manny. Może być także bazą do budyniu, a nawet gorącej czekolady (kaszę trzeba zmiksować z mlekiem krowim lub roślinnym oraz kakao lub karobem). Kasza jaglana wykorzystywana jest również do biszkoptów, do spodów, kremów do ciast, lodów i innych deserów na zimno. A my polecamy ją przy tworzeniu koktajli owocowych. Wystarczy zmiksować kaszę jaglaną z mlekiem, daktylami i owocami sezonowymi, by stworzyć pyszny i odżywczy napój w sam raz na letnie dni!

Ciekawe przepisy na desery z kaszą jaglaną znajdziecie m.in. na tych blogach:

www.mariolabialolecka.com
www.mamaalergikagotuje.pl
www.smakoterapia.blogspot.com 
www.gotujzdrowo.com/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty