Warto wiedzieć...



Kulinarne śledztwo

Data: 23.01.2015    Autor: przyjaznaslodycz

Słaba odporność, powracające infekcje, ciągłe wizyty u lekarzy i w aptekach, antybiotyki, złe samopoczucie – znasz to skądś? Jeśli tak, to być może warto przyjrzeć się diecie. Tak zrobiła Julita Bator i doszła do interesujących wniosków. Swoje doświadczenia zebrała w książce „Zamień chemię na jedzenie”. Właśnie ukazała się druga część bestsellera, który przekonuje, że można jeść zdrowo i nie zbankrutować.

Wszystko zaczęło się od wakacji na Krecie, na które Julita Bator wyjechała z mężem i dziećmi. Podczas urlopu jedli wszystko, na co mieli ochotę. Obawiali się, że skończy się chorobami – w końcu w Polsce dzieci chorowały co kilka tygodni. A jednak po Kreteńskiej diecie wszyscy czuli się dobrze. Bator zaczęła drążyć temat i zauważyła, że kluczem może być nieprzetworzona żywność, która była głównym składnikiem menu na Krecie. Zaczęła więc na własną rękę przekopywać się przez książki, opracowania oraz treść etykiet na produktach i dość szybko odkryła prawidłowość – im więcej chemii w diecie, tym większa szansa na słabą odporność i powracające choroby. Stopniowo eliminowała z jadłospisu to, co przetworzone, zastępując tym, co naturalne, szukając jednocześnie sposobu na to, by nowe menu nie rujnowało domowego budżetu. Dziś sama piecze chleb, robi własne jogurty. Wszystko to zawarła w swojej pierwszej książce „Zamień chemię na jedzenie”, która szybko stała się hitem w polskich księgarniach. Czytelnicy docenili nie tylko wiedzę Julity Bator, jej rozsądne podejście do tematu, ale i prostotę przepisów, w których autorka pokazała, jak uzyskać tradycyjne smaki wyłącznie z naturalnych składników.

Sukces książki zdopingował ją do dalszych poszukiwań. Ich efektem jest druga część bestsellera, „Zamień chemię na jedzenie. Nowe przepisy”, która ukazała się pod koniec września. Po raz kolejny udowadnia w niej, że gotować zdrowo każdy może. „Część potraw, które tu opisuję mogą przyrządzić nawet małe dzieciaki. Ponieważ sama często gotuję z dziećmi, wiem, że przygotowywanie posiłków razem z pociechami to ciekawy sposób na wspólne spędzenie czasu, poza tym to szansa na przekazanie im konkretnych informacji o zdrowym odżywaniu” przekonuje Bator. Pisząc książkę autorka założyła, że przepisy muszą umożliwić przygotowanie posiłków smacznych, zdrowych i nieskomplikowanych, czyli takich, które zawierają możliwie małą liczbę składników. W spisie treści znajdziemy mnóstwo smakołyków na dania słone, słodkie i napoje, m.in. risotto z kaszy jaglanej, zupę pomidorową z ciecierzycą, koktajl z jarmużu, kompot porzeczkowy, lemoniadę malinową, błyskawiczne lody truskawkowe, kokosanki, muffinki, paschę czy pierniczki orkiszowe. Warto po nie sięgnąć nie tylko, kiedy borykamy się z kłopotami zdrowotnymi. Będą smakowały wszystkim łasuchom.

Julita Bator, „Zamień chemię na jedzenie”, wyd. Znak, 2013

Julita Bator, „Zamień chemię na jedzenie. Nowe przepisy”, wyd. Znak, 2014

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty