Warto wiedzieć...



Nie tylko dla twardzieli

Data: 10.04.2014    Autor: przyjaznaslodycz

Triathlon, czyli trójbój to kombinacja trzech sportów: pływania, jazdy na rowerze i biegania, w której wygrywa ten, kto jest najszybszy i najbardziej wytrzymały. W Polsce zdobywa coraz większą popularność również dzięki gwiazdom, które uprawiają tę dyscyplinę. Wśród triathlończyków są m.in. Bartłomiej Topa, Marcin Dorociński i Maciej Stuhr. Chciałbyś dołączyć do tego grona? Oto, co musisz wiedzieć.

Historia triathlonu rozpoczyna się w latach 20. ubiegłego wieku we Francji. We francuskiej gazecie „L’Auto” z 1920 r. można znaleźć relację z zawodów nazwanych „Les Trois Sports”, w których uczestnicy musieli przebiec dystans 3 kilometrów, przejechać 12 kilometrów na rowerze i przepłynąć kanał Marne. Kolejne zawody organizowano okazjonalnie, a dystanse zmieniały się w zależności od tras, na których się odbywały. Pierwszy współczesny triathlon odbył się 25 września 1974 r. w San Diego. Wzięło w nim udział 46 zawodników. Na Olimpiadzie zagościł w Sydney w 2000 r. Od tego momentu popularność sportu zaczęła rosnąć i dziś rozgrywany jest na kilku dystansach: sprinterskim, olimpijskim, długim, ironman i ultraman. Ten ostatni budzi największe emocje, bo uczestnicy mają do pokonania 10 km płynąc, 421 km jadąc na rowerze i 84 km biegnąc. By wziąć w nim udział trzeba mieć kondycję z żelaza.

Dystanse sprinterski, olimpijski i długi są znacznie bardziej przystępne dla „zwykłych” wyczynowców. By zakończyć triathlon sprinterski trzeba przepłynąć 0,75 km, przejechać 20 km i przebiec 5 km. Jeśli trenujesz regularnie i jesteś zdrowy, jest to do zrobienia. Warto jednak pamiętać, że triathlon nie jest sportem dla każdego. To sport wytrzymałościowy, w dodatku angażujący wszystkie partie mięśni w różnym zakresie. Poza kondycją, trzeba mieć też i zdrowie. Triathlonu nie powinny trenować osoby z nadciśnieniem, chorujące na serce i choroby krążenia. Aby w ogóle myśleć o występowaniu w zawodach trzeba wdrożyć specjalny plan treningowy, w którym równie ważne, co ćwiczenia jest utrzymanie odpowiedniej diety.

Trudność w trenowaniu trhiatlonu polega nie tylko na tym, że trzeba organizm przystosować do pokonania całego dystansu w jak najkrótszym czasie, ale przede wszystkim na przyzwyczajeniu mięśni do zmiany tempa i obciążenia. Na trasie trzeba błyskawicznie wydostać się z wody i wsiąść na rower, po czym zmienić rower na bieg. Łatwo wtedy o skurcze, kontuzje i spadek tempa. Na urazy najbardziej narażone są łydki, kostki, kolana, barki. Więcej na ten temat można przeczytać na portalu Trhiatlon Trening (www.triathlon-trening.pl), gdzie można znaleźć gotowe plany treningowe, porady dietetyka oraz specjalistów, którzy pomogą wybrać odpowiedni sprzęt. A potem w drogę i byle szybciej do mety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty