Warto wiedzieć...



Porzeczki – moc witamin

Data: 01.09.2014    Autor: przyjaznaslodycz

Sezon na porzeczki rozpoczęty! To najlepsza pora na zrobienie sporych zapasów, bo porzeczki – owoce bogate w witaminy – powinny gościć w naszej diecie przez cały rok. Obojętnie, czy wybierzemy czerwone, czarne, czy białe, dostarczą nam mnóstwa cennych składników i świetnie nadadzą się do ciast, deserów, a nawet mięs.

Czarna króluje

Nie bez powodu mówi się, że porzeczki są najzdrowszymi owocami. Znajdziemy w nich dużo błonnika, ok. 7,9g na 100g owoców. Jeśli chodzi o witaminy, niekwestionowaną królową jest porzeczka czarna. Garść tych owoców pokrywa dobowe zapotrzebowanie na witaminę C – zawiera jej tyle, co słoneczna cytryna. Dzięki niej jesteśmy odporniejsi, rzadziej dopadają nas przeziębienia. Witamina C jest także silnym antyoksydantem, który chroni nas przed różnymi toksynami. Nie jest to jednak jedyna witamina, którą możemy znaleźć w czarnej porzeczce. Zawiera także witaminy B1, B2, B6, PP, K oraz prowitaminę A. Znajdują się w niej również związki mineralne, m.in.: potas, sód, wapno, fosfor, siarka i magnez. Są zalecane osobom, które się chcą zgubić kilka kilogramów, ponieważ pomagają w oczyszczaniu organizmu z toksyn i poprawiają pracę układu pokarmowego. Dzięki zawartym w nich antocyjanom zapobiegają infekcjom dróg moczowych i łagodzą problemy żołądkowe. Naukowcy z Nowej Zelandii udowodnili, że włączenie czarnych porzeczek do diety jest korzystne dla osób cierpiących na astmę – pomagają zapobiegać atakom choroby. Dzieje się tak dzięki zawartej w nich epigalokatechinie, która jest silnym przeciwutleniaczem, walczącym z zapaleniami.

Biała i czerwona siostra

Należy pamiętać, że biała i czerwona porzeczka różnią się od swojej siostry głównie ilością barwników, a nie rodzajem zawartych w nich składników mineralnych oraz witamin. Czerwone i białe porzeczki warto jeść ze względu na witaminę C (zawierają jej trochę mniej niż czarna) wit. B, wapno i żelazo. Owoce te posiadają właściwości wzmacniające, odtruwające i oczyszczające. Nie zapominajmy o jedzeniu ich w trakcie przeziębienia, grypy czy anginy! Mają więcej pektyn, niż czarne porzeczki. Dlatego z jaśniejszych gatunków łatwiej przygotować dżem lub konfiturę. Dzieje się tak, ponieważ pektyny powodują zagęszczenie pokarmu. Natomiast z białych porzeczek ponoć wychodzi najlepsze wino.

Na słodko i słono

W czasie upałów porzeczki zapewniają doskonałe orzeźwienie. Dlatego warto dodawać je do potraw i przygotowywać z nich desery. Możemy z nich zrobić sos lub nadzienie do mięsa. Natomiast w wersji słodkiej wykorzystajmy porzeczkę do koktajli, kompotów, sorbetów, drożdżówek i ciasteczek. Warto teraz przyrządzić z nich konfitury i nalewki, by móc rozkoszować się porzeczkami także zimą. Dobrym rozwiązaniem jest zamrożenie ich, ponieważ ten sposób przechowywania pozwala zachować niemal wszystkie wartości odżywcze. Później z takiej mrożonki można ugotować domowej roboty kisiel lub wykorzystać rozmrożone owoce przy pieczeniu pysznego ciasta. W ten sposób nawet zimą będziemy mieć na stole coś słodkiego i coś letniego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty