Warto wiedzieć...



Przyjazne orzeszki

Data: 21.01.2014    Autor: przyjaznaslodycz

Orzeszki pekan kształtem i smakiem przypominają orzechy włoskie, jednak mają więcej wartościowych składników. Zdobywają coraz większą popularność wśród zwolenników zdrowego żywienia. Znakomicie nadają się do sałatek, a przede wszystkim do deserów – ciast, pralinek i innych słodyczy. Dlaczego warto zwrócić na nie uwagę i dołączyć do listy przyjaznych składników?

Pekan, czyli orzesznik jadalny naturalnie występuje w Ameryce Północnej. Słowo „pekan” pochodzi z języka Indian i oznacza „orzech trudny do rozłupania”. Co ciekawe, skorupka orzeszka pekan jest na tyle krucha, że pęka po delikatnym naciśnięciu palcami. Z pewnością nie mamy więc do czynienia z orzechami trudnymi do zgryzienia. Sam orzech przypomina wyglądem orzechy włoskie, ale jest dłuższy, bardziej smukły i łagodniejszy w smaku. Zawiera także więcej wartościowych składników – jest szczególnie bogaty w witaminę A, E i B1 oraz cynk, żelazo, magnez, kwas foliowy. Orzechy pekan są przekąską wysokokaloryczną, bogatą w nienasycone tłuszcze roślinne. Zawarte w nich antyoksydanty chronią serce i pomagają w redukcji tzw. złego cholesterolu. Dla rdzennych mieszkańców Ameryki były ważnym składnikiem codziennej diety – orzeszki nie wymagały przetworzenia i w prosty sposób uzupełniały niedobory witamin i mikroelementów. W XVI wieku orzeszki pekan zawędrowały do Europy. Nigdy jednak nie zyskały aż tak wielkiej popularności, jak orzeszki ziemne, włoskie, czy laskowe. Na swój moment musiały poczekać, stając się na długie lata składnikiem chętnie wykorzystywanym w piekarnictwie i cukiernictwie. Moda na „pekany” zaczęła się na dobre wraz z trendem na zdrowe jedzenie i zrównoważoną dietę. Odkryto bowiem, że poza walorami smakowymi, orzeszki są jednym z najbardziej przyjaznych składników. Wystarczy dodać zaledwie garść pekanów, by odczuć dobroczynne skutki tego smakołyku.

Orzeszki pekan, podobnie jak większość orzechów można jeść jako samodzielną przekąskę (zalecana jest garść, czyli ok. 20 gram dziennie) lub jako dodatek do dań i deserów. Znakomicie nadają się jako składnik sałatek, mięs (w szczególności drobiu), sosów lub makaronów. Jeśli jednak wolimy orzechy na słodko, w Internecie znajdziemy całą masę inspiracji i przepisów na muffiny, placki orzechowe, torty, musy, smoothies, keksy, ciasteczka. Nic nie stoi także na przeszkodzie, by stworzyć własne ciasto, w którym orzeszki pekan staną się jednym z dodatków. Ważne jest, by odpowiednio przechowywać orzechy. Zawierają aż 70% kwasów tłuszczowych (najwięcej ze wszystkich orzechów) i nieodpowiednio zapakowane mogą zjełczeć. Należy więc dbać o to, żeby przechowywane były w szczelnie zamkniętym pudełku lub puszce, w ciemnym, suchym i chłodnym pomieszczeniu (może być to spiżarnia lub lodówka), nie dłużej niż trzy miesiące. Przez ten czas będą nam znakomicie służyć do tworzenia pysznych i przyjaznych słodkości. Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Komentarze użytkowników

Powrót do listy artykułów
Partnerzy Przyjaznej Słodyczy
Ogólnopolski program, który znasz z
wppiekarniacukiernictwo-i-piekarstwobake-and-sweer
akademia-mistrzaprzeglad-piekarski-i-cukierniczyupicg
mistrz-branzyakademia-mistrzaupicg
oliviajoyviva
shapezwierciadloparty